Hjälp och support

Hjälp för Linnéuniversitetets webbshop

Den här sidan tar upp hur du gör för att beställa varor i vår webbshop.

Innehåll:

Produkterna

Hitta produkter

Du kan söka efter produkter antingen via vårt kategoriträd eller som en direkt sökning via sökrutan.

Sök produkt via sökrutan

Uppe till höger hittar du vår sökruta. Skriv in din sökning där. De träffar som direkt verkar passa fylls på automatiskt under sökrutan. Klicka på träffen (i den lilla textrutan under sökfältet) för att gå direkt dit, eller klicka på förstoringsglaset för att fullfölja sökningen:

Sökrutan

Sökresultateten presenteras på en sida där du även kan göra mer avancerade sökningar:

sökresultat

Sök produkter inom en kategori

Använd vår meny till vänster för att bläddra bland våra kategorier. Om du t ex klickar på kategorin "Publikationer"så hamnar du på den övergripande kategorisidan för alla produkter inom det området. I Menyns kategoriträd till vänster har nu eventuella underkategorier dykt upp som gör att du kan gräva djupare ner i kategorierna. Vid varje klick på en kategori så listas produkter inom den kategorin i huvudfönstrets produktlista:

kategorilista

Hitta författare

Text om hur man hittar författare

Produktvarianter

Vissa produkter har flera valbara varianter. Till exempel så har våra tröjor olika storlekar som du ska välja mellan i din beställning. Se till att markera dina val innan du gör din beställning. I vissa fall kan alternativet påverka priset och då redovisas det bredvid valet. Till exempel (+ 25kr):

attributval

Lägga till en produkt i varukorgen

När du hittar en produkt du vill köpa så anger du först antalet i rutan (kan även ändras senare) och klickar på knappen "Lägg i varukorg"

lägg i varukorg

Läs mer om hur du använder din varukorg och hur du gör för att gå till kassan.


Ditt konto

Skapa konto

För att underlätta dina beställningar hos oss så är det en god idé att skapa ett konto. Det gör processen i kassan mycket smidigare och du får också möjlighet att hålla koll på dina beställningar.
Längst upp i svarta listen hittar du länken "Skapa konto":
Skapa konto
Nu kommer du till en sida där du fyller i all relevant information.
Bild på alla fält i skapa konto
Om du/ni har ett momsnummer så fyller du i det under rubriken "Företagsinformation" annars kan du lämna det fältet tomt.
Du kan välja att prenumerera på nyhetsbrev från butiken. Slutligen måste du acceptera villkoren innan du skapar kontot via knappen "Skapa konto"
När ditt konto är skapat så klickar du på "Continue" (fortsätt) för att komma till butiken:

Continueknapp

Inloggning

Om du har ett konto så kan du logga in på butiken för att handla snabbare. Så här gör du för att logga in.
Längst upp i svarta listen hittar du länken "Logga in". Klicka på den för att logga in.

Logga in
För att logga in ska du ange din e-postadress för kontot och ditt lösenord:

Inloggningssidan

Om du glömt ditt lösenord kan du klicka på länken "Glömt lösenord?" Då kommer du till en sida där du fyller i din e-postadress och skicka efter en påminnelse om lösenordet.
Klicka på knappen "Logga in" för att komma in i butiken och börja handla.

Hantera ditt konto

Om du vill veta mer om ditt konto, se dina beställningar eller göra ändringar så går du till ditt konto när du är inloggad.

Längst upp i svarta listen hittar du ditt konto:

Länk till mitt konto

När du kommer till din kontosida så har du en meny till vänster med alla dina uppgifter:

Alternativen under Mitt konto

Kundinformation - "startsidan" för ditt konto där du ser alla dina kontouppgifter som namn, e-post o s v. Här kan du göra ändringar i kontot om du vill och avsluta med att klicka på "Spara" längst ner på sidan.
Mina adresser – Här kan du se dina olika adresser och även lägga till nya. Gör t ex en adress för leverans och en för fakturering.
Mina beställningar – här ser du dina beställningar som du gjort och även status på dem. Har de t ex levererats än? Är de betalda?
Nedladdningsbara produkter – om du beställt en e-bok eller annat digitalt material så är det här du laddar ner dem till din dator efter beställningen.
Produktbevakningar – om en produkt är slut i lager så kan du ibland välja att bevaka när den dyker upp i lager igen genom att bocka för detta vid produktens sida. Här ser du dina bevakningar och status på dem.
Byt lösenord – det är vad det låter som, stället där du byter ditt lösenord för kontot.

Mer om dina beställningar

När du klickar på länken "Mina beställningar"så möts du av följande bild:

Mina beställningar

Här ser du en lista över alla beställningar du gjort och vilken status de har. Beställningar som är slutförda, d v s både levererade och betalda får en ny knapp: "Returnera artiklar". Är det något fel på det du fått levererat så går du till den sidan. Läs mer om returer längre ner.


Att beställa en produkt

Se varor med eller utan moms

Om du vill beställa åt ett företag eller organisation med momshantering så är det en god idé att ändra momsinställningen så du ser alla priser exklusive moms. Det gör du längst upp på sidan, i den svarta listen.

momsinställningar

Lägg till en vara i varukorgen

När du hittat en produkt du vill beställa så klickar du på knappen "Lägg i varukorg". Vet du med dig att du vill beställa mer än en av samma vara kan du oftast redan på produktsidan fylla i ett annat antal innan du klickar på "Lägg i varukorg".

produktsidan
När du lagt till en vara i varukorgen så kommer du direkt till varukorgen.

Se din varukorg

När du lagt till en vara i varukorgen så kommer du direkt till varukorgen. Men du kan också se din varukorg genom att föra muspekaren över länken "Varukorg" uppe i den svarta listen. Då fälls varukorgen ut och du kan klicka på länken "Gå till varukorgen" för att se den och gå vidare till kassan:

varukorgen

Ändra i varukorgen

När du väl är på sidan för varukorgen så ser du följande:

varukorgen i sin helhet


Om du vill fortsätta handla innan du går till kassan kan du klicka på knappen "Fortsätt".
Om du vill gå tillbaka till produkten så kan du klicka på den gula länken med produktnamnet.

Ta bort vara ur varukorgen

Om du ångrar dig, kryssa i den lilla rutan till vänster om varan och klicka på knappen "Uppdatera varukorg" så tas varan bort.

Ändra antalet på en vara

Om du vill beställa fler av samma sak så ändrar du antalet till höger om varan och klickar på "Uppdatera varukorg" så räknas summan om till det nya antalet x varans pris.

Ange privat eller i tjänst

Du måste ange om du handlar varan privat eller i tjänsten. Handlar du i tjänsten för Linnéuniversitetets räkning ska du också fylla i kostnadsstället i textrutan.
Om du har en referens du vill ange kan du göra det i rutan för det ändamålet.
För att gå vidare till kassan och skicka in din beställning måste du godkänna villkoren genom att bocka i den lilla rutan och sedan klicka på knappen "Gå till kassan".

Beräkna frakten

Du kan redan nu göra ett överslag på vad din fraktkostnad kommer att bli. Ange bara ett postnummer och klicka på ”Beräkna frakt”. Slutlig frakt ser du i kassan innan du bekräftar din beställning.

Gå till kassan

När du vill gå till kassan och skicka in din beställning så utgår du från varukorgen. Gör ev ändringar i varukorgen först och klicka sedan på knappen "Gå till kassan".


Kassan

När du väljer att gå vidare med din beställning så går du till kassan och startar processen. Det är några steg du ska gå igenom.

1. Fakturaadress

Kassaprocessen inleds med att du ska välja adress för fakturering.

Välj fakturaadress
Om du har angett en speciell fakturaadress i ditt konto (läs mer om detta i Se/ändra ditt konto) så kan du välja den i rullgardinsmenyn. Om du inte har skapat en speciell fakturaadress så kan du välja "Ny adress" och skapa den adressen direkt.

Skapa ny fakturaadress

Fyll i den nödvändiga informationen som rör faktureringsadressen.

Om du ska ange en fakturaadress som är intern på Linnéuniversitetet så kan du använda adressraden till att ange din organisation och kostnadsställe.
Avsluta med att klicka på "Fortsätt"

2. Leveransadress

Nästa steg är att välja leveransadress. Samma procedur, välj en adress ur din "adressbok" eller välj att skapa en ny.

Leveransadress

Det här gör det smidigt att t ex skicka varorna till en vän men själv beställa dem och betala för dem.
Avsluta med att klicka på "Fortsätt".

3. Leveranssätt

Här kan du välja om du vill få det skickat eller hämta det i butik. "Vanliga" kunder väljer alltid B-post. Om du beställer internt på Linnéuniversitetet, välj hämtas i butik då vi inte använder Posten för interna köp.

Leveranssätt

Du ser din beräknade frakt.
Klicka sedan på knappen "Fortsätt".

4. Betalningssätt

Visas aldrig då vi bara har ett betalningssätt. Nämligen mot faktura.

5. Betalningsinfo

betalningsinfo

Information om betalning. I skrivande stund har vi bara en metod och det är fakturering.
Fortsätt bara förbi detta genom att klicka på "Fortsätt".


6. Bekräfta beställning

Slutligen ser du din beställning igen i sin helhet. Har du valt olika faktura- och leveransadresser så ser du dessa längst upp under varsin kolumn.

sammanställning av beställningen
Kontrollera så att allt ser ok ut och avsluta din beställning genom att klicka på knappen "Bekräfta" längst ner till vänster.

7. Din bekräftelse

Om allt gått bra så ser du slutligen en text som berättar att din beställning är klar.

Tack för beställningen

Du kan klicka på länken "Klicka här för beställningsdetaljer" för att gå till din kontosida och se beställningen där.
Klicka på knappen "Continue" för att fortsätta till butikens startsida igen.



Att betala en produkt

Faktura

I dagsläget säljer vi bara mot faktura. Fakturan skickas till din faktureringsadress. Du kan välja att skapa flera adresser, t ex en leveransadress och en fakturaadress. Läs mer om hur du hanterar olika adresser i avsnittet om ditt konto.

Priser med eller utan moms

När du handlar kan du välja att se priserna med eller utan moms. Det väljer du längst upp på sidan:

Frågor om faktura

Fakturafrågor hanteras av vår ekonomiavdelning. Kontakta dem via e-post: kundin@lnu.se eller besök deras sida: http://lnu.se/om-lnu/organisation/universitetsforvaltning/ekonomiavdelningen


Att klaga på en produkt eller ångra köp

Enligt lagen om distansköp har du alltid möjlighet att ångra ditt köp inom 14 dagar. Läs mer under våra villkor för Leverans och returer.

Där hittar du också information om hur du går tillväga för att returnera en skadad vara eller felaktig leverans. Det viktiga att tänka på är att du först måste kontakta oss! Läs därför noggrannt igenom den sidan.

Dina returer (om du skapat konto)

Efter att du fått en vara och du vill returnera den av någon anledning så går du till ditt konto genom att klicka på "Mitt konto" när du är inloggad.

Mitt konto

I menyn till vänster ser du dina beställningar. Klicka på länken "Mina beställningar"

kontomenyn

Du ser nu din/dina beställningar i en lista. Om beställningen har levererats har du fått en ny knapp; "Returnera artiklar" Klicka på den:

reeturnera artiklar

Fyll i den nödvändiga informationen till oss och skicka in din returförfrågan:

returneringsinfo

Efter att du skickat in din returförfrågan så ser du status på din begäran under menyn "Returförfrågningar" som nu har dykt upp till vänster:

returförfrågningar

Vi kontaktar sedan dig med instruktioner hur du ska gå vidare för att skicka tillbaka varan till oss.